Det är inte svårt att förstå att ett budskap måste skrivas med syfte, mening och mål. Det vill säga för copywritern (textförfattaren i reklam) måste skälet till reklam alltid uppfyllas. Produkten ska sälja eller varumärket stärkas.
Hittade en relativt enkel text på nätet (på engelska) som förklarar ett sätt att tänka när du ska skriva säljbrev på nätet. Samma skäl gäller egentligen för all marknadsföring. Läs gärna (klicka).
Texten är som sagt på engelska, men tänkvärd ändå. Här en kort sammanfattning av de sju punkterna:
1) Get to know your target prospect.
Lär känna din målgrupp. Vilka är de, var finns de, vad har de för behov?
2) Exploit the psychology of exclusivity.
Använd möjligheten att få människorna i din målgrupp att känna sig exklusiva. Att budskapet bara är till för dem.
3) Make it emotional.
Känslomässiga skäl slår av någon anledning ofta faktaskälen. Kanske för att buskapet blir mer direkt?
4) Draw analogies and metaphors.
Utnyttja möjligheten till bildspråk. Samma sak som med känsloargumenten: Det går snabbare i mottagarens hjärna då.
5) Avoid weasel words.
De där orden som är negativt laddade är aldrig bra. Undvik ord som lite, inte, fel och så vidare. De kan lätt urholka budskapet.
6) Create urgency.
Vänta är inte kul, förmå därför din målgrupp att vilja agera nu!
7) Tailor your CTA.
Se till att du avslutar med en bra uppmaning att agera, det som kallas call to action hos alla digitala marknadsförare.
Bra exempel är uttryck som ”Prova gratis nu” eller ”Visst vill du veta hur det fungerar?”.
I övrigt rekommenderar jag att du läser texten, bara du bemästrar engelskan (relativt enkel).