Under 2010/2011 genomförde jag tillsammans med Carl-Magnus Svensson ett omfattande Varumärkesarbete för Åby Travsällskap.
Det är några år sedan det aktuella arbetet, men arbetsmodellen är fortfarande central i affärsutveckling. Det handlar om hur vi ska kunna analysera, arbeta ihop och skapa en affärsmodell för marknadsföring.
Det var en arbetsprocess som varade mer än sex månader. Uppdraget var dels en varumärkesplattform, dels en kommunikativ plattform. Uppdraget gav också mer, till exempel flera förslag på förändringar i arbetsmetoder och lokaler. Utan att berätta för mycket vet jag att Åby Travsällskap tog emot vår slutprodukt med öppna armar. Varumärket är budbäraren.
Image och profil
Arbetsmodellen (som du ser på bild här ovan) utgår från de personer som redan finns i organisationen. Via deras hjälp analyseras produkten och affären i djupet. Mycket av det som hittas i den färdiga varumärkesplattformen bör finnas redan sedan tidigare, men oftast är det otydligt och just den otydligheten ger utrymme för oklarheter med hur, var och varför arbetet inom organisationen utförs. Dessutom orsakar det ofta en stor diskrepans mellan hur de inom organisationen uppfattar sig (image) och hur kunderna uppfattar företaget och produkten (profil). Den missmatchen måste alltid åtgärdas.
I slutändan är det alltid varumärket som styr. Ledning och anställda är de primära kulturbärarna. När vi inom marknadsföringsbranschen bygger varumärkets innehåll (bland annat genom storytelling) är det viktigt att alla inblandade är med på det. Motsatsen är förödande.
Bli en del av upplevelsen.
Åbys behöver sina besökare, för organisationen är det därför viktigt att övertyga besökarna om att de behöver Åbytravet. Och vi valde att gestalta detta med delaktighet och upplevelse. Och något rätt måste vi ha gjort, för Åby använder fortfarande en payoff som vi tog fram, nämligen ”En del av upplevelsen”.
Kompetens: varumärkesstrategier, kommunikationsplanering, utbildning
Kund: Åby Travsällskap